Uredba o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata
Uredba o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata
Sl.glasnik RS br. 112/2006, 32/2010, 15/2012
Član 1
Ovom uredbom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole deviznog poslovanja i izveštavanja od strane rezidenata i nerezidenata i vođenje evidencije o poslovanju propisani Zakonom o deviznom poslovanju (u daljem tekstu: Zakon), kao i mere koje se preduzimaju prema rezidentima i nerezidentima u postupku vršenja kontrole.
Član 2
Kontrolu iz člana 1. ove uredbe obavlja Devizni inspektorat.
Kontrola iz stava 1. ovog člana vrši se:
1) posredno – kontrolom dokumentacije koju rezidenti i nerezidenti u poslovanju sa inostranstvom dostavljaju Deviznom inspektoratu;
2) neposredno – uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju rezidenata i nerezidenata, koju vrše devizni inspektori.
Član 3
Radi obavljanja posredne kontrole, Deviznom inspektoratu rezident i nerezident dostavljaju:
1) po poslovima izvoza, odnosno uvoza usluga: izveštaj o fakturisanim uslugama (Prilog br. 1), u roku od 30 dana od dana fakturisanja po poslovima izvoza usluga, odnosno dana prijema fakture po poslovima uvoza usluga, u elektronskoj formi;
2) po osnovu prebijanja dugovanja i potraživanja izvršenog u skladu sa članom 6. stav 1. Zakona: izveštaj o izvršenom prebijanju dugovanja i potraživanja po osnovu realizovanog spoljnotrgovinskog prometa robe i usluga (Prilog br. 2), u roku od 30 dana od dana izvršenog prebijanja, u štampanoj formi;
3) po poslovima kupovine ili prodaje, odnosno plaćanja ili naplaćivanja potraživanja i dugovanja iz člana 7. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika iz realizovanog spoljnotrgovinskog posla, dokaze o raskidu ugovora, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana nastale promene, odnosno od dana raskida ugovora, rezident – poverilac koji prenosi potraživanje, rezident – dužnik koji preuzima dugovanje, rezident uputilac – asignant, u elektronskoj formi.
Izuzetno, ukoliko je jedna od ugovornih strana rezident pravno lice koga je Republika osnovala posebnim zakonom radi finansiranja izvoza, dokumentaciju iz ove tačke dostavlja taj rezident;
4) po osnovu direktnog ulaganja u inostranstvu: godišnji obračun o utvrđivanju dobiti overen od nadležnog organa u inostranstvu, u roku od 30 dana od dana overe obračuna od nadležnog organa u zemlji u kojoj je izvršeno direktno ulaganje, u elektronskoj formi;
5) po osnovu prodaje plaćene robe koja se nalazi u inostranstvu i neposredno isporučuje u inostranstvo: izveštaj o finansijskom efektu po prodaji robe u inostranstvu, koji predstavlja razliku između fakturisanog iznosa po poslu prodaje i fakturisanog iznosa po poslu kupovine (Prilog br. 3), u roku od 30 dana od dana fakturisanja navedene robe kupcu, u štampanoj formi;
6) po poslovima naplaćivanja, odnosno plaćanja drugom nerezidentu, a ne nerezidentu kome se duguje, odnosno od koga se potražuje, po tekućim ili kapitalnim poslovima iz člana 33. stav 1. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika iz realizovanog posla, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana nastale promene, u elektronskoj formi;
7) po kreditnim poslovima u kojima rezident – dužnik po dinarskom kreditu koji uzima od međunarodne finansijske organizacije i razvojne banke ili finansijske institucije čiji su osnivači strane države vrši plaćanje i drugoj međunarodnoj finansijskoj organizaciji i razvojnoj banci ili finansijskoj instituciji čiji su osnivači strane države, a ne onoj kojoj duguje po tom poslu, shodno članu 33. stav 2. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora, kao i dokumentaciju kojom dokazuje da su promene po kreditnim poslovima sa inostranstvom iz ove tačke evidentirane kod Narodne banke Srbije, u roku od 30 dana od dana nastale promene, u štampanoj formi;
8) po kompenzacionim poslovima: obračun o izvršenju kompenzacionog posla u skladu sa tačkom 5. Odluke o bližim uslovima za plaćanje, odnosno naplatu u robi, odnosno uslugama („Službeni glasnik RS“, broj 109/05), (Prilog br. 4), u roku iz rešenja o odobrenom kompenzacionom poslu, u elektronskoj formi.
Prilozi iz stava 1. ovog člana koji se dostavljaju u štampanoj formi, moraju biti overeni od strane ovlašćenog lica – rezidenta.
Prilozi br. 1 – 4 čine sastavni deo ove uredbe.
Za tačnost podataka koji se dostavljaju Deviznom inspektoratu, odgovoran je rezident koji ih dostavlja.
Kada se dostavlja ugovor sa izmenama, odnosno dopunama i godišnji obračun o utvrđivanju dobiti overen od nadležnog organa u inostranstvu na stranom jeziku, dostavlja se i njihov prevod overen od strane ovlašćenog tumača.
Član 4
Devizni inspektorat, radi obavljanja posredne kontrole, pribavlja:
1) od Uprave carina – podatke iz jedinstvenih carinskih isprava o izvršenom izvozu, odnosno uvozu robe;
2) od Narodne banke Srbije – podatke iz naloga za naplatu, odnosno plaćanje, podatke o evidentiranim kreditnim poslovima sa inostranstvom, podatke koje rezidenti, radi obaveze izveštavanja shodno Zakonu dostavljaju Narodnoj banci Srbije, kao i podatke iz jedinstvenog registra deviznih računa rezidenata – pravnih lica i preduzetnika;
3) od Poreske uprave – podatke o poreskom identifikacionom broju rezidenata i nerezidenata;
4) od Agencije za privredne registre – podatke o registraciji privrednih subjekata i finansijske izveštaje;
5) od Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja – rešenje o odobrenju kompenzacionog posla, u skladu sa zakonom koji reguliše spoljnotrgovinsko poslovanje;
6) od Ministarstva unutrašnjih poslova – podatke iz jedinstvene evidencije građana.
Član 5
Devizni inspektorat može, osim podataka iz čl. 3. i 4. ove uredbe, od rezidenata, odnosno nerezidenata zahtevati i drugu dokumentaciju (npr. dokument koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika, a koji se odnosi na otpis i pripis razlika u odnosu na fakturisanu vrednost), odnosno izjašnjenje.
Član 6
Radi obavljanja neposredne kontrole, u skladu sa ovlašćenjima iz Zakona, devizni inspektor može od kontrolisanog subjekta, kao i od drugog rezidenta sa kojim je kontrolisani subjekt u poslovnom odnosu, zahtevati dokumentaciju, odnosno informacije i izjave koje se odnose na:
1) plaćanja, naplaćivanja i prenose između rezidenata i nerezidenata u stranim sredstvima plaćanja i u dinarima;
2) plaćanja, naplaćivanja i prenose između rezidenata u stranim sredstvima plaćanja;
3) kupovinu i prodaju sredstava plaćanja između rezidenata i nerezidenata, kao i kupovinu i prodaju stranih sredstava plaćanja između rezidenata;
4) jednostrane prenose sredstava plaćanja iz Republike Srbije i u Republiku Srbiju koji nemaju obeležja izvršenja posla između rezidenata i nerezidenata;
5) tekuće i depozitne račune rezidenata u inostranstvu i rezidenata i nerezidenata u Republici Srbiji;
6) kreditne poslove u Republici Srbiji, i to između banaka i rezidenata u devizama i između banaka i nerezidenata u dinarima, kao i kreditne poslove sa inostranstvom;
7) drugu dokumentaciju neophodnu za kontrolu deviznog poslovanja.
U cilju obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana devizni inspektor može doneti pismeni zaključak.
Na zaključak iz stava 2. ovog člana nije dozvoljena žalba.
Član 7
Devizni inspektor je dužan da o izvršenoj neposrednoj kontroli sačini zapisnik o kontroli i dostavi ga kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu, koji ima pravo da u roku od osam dana od dana prijema zapisnika o kontroli dostavi primedbe na nalaz deviznog inspektora, sa dokazima u prilogu.
Dopunu zapisnika o kontroli devizni inspektor sačinjava u slučaju kada se proverom navoda iznetih u primedbama kontrolisanog rezidenta, odnosno nerezidenta, utvrdi činjenično stanje bitno različito od onog navedenog u zapisniku.
Devizni inspektor ne sačinjava dopunu zapisnika o kontroli kada utvrdi da se primedbe na zapisnik o kontroli odnose na promenu činjeničnog stanja nastalog nakon završene kontrole.
Dopuna zapisnika o kontroli dostavlja se kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu.
Član 8
Ako devizni inspektor u vršenju kontrole utvrdi nezakonitost, odnosno nepravilnost koja se može otkloniti, donosi rešenje kojim nalaže kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu da nezakonitost, odnosno nepravilnost otkloni u određenom roku od dana prijema rešenja, pod pretnjom prinudnog obezbeđenja predmeta prekršaja, shodno članu 52. Zakona i odredbama o prinudnoj naplati iz zakona koji uređuje platni promet.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana kojim se nalaže otklanjanje nezakonitosti, odnosno nepravilnosti, može se uložiti žalba Ministarstvu finansija u roku od 15 dana od dana uručenja rešenja.
Žalba iz stava 2. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja iz stava 1. ovog člana.
Devizni inspektor, u slučaju kada rezident, odnosno nerezident onemogući vršenje neposredne kontrole deviznog poslovanja, podnosi krivičnu prijavu za krivično delo onemogućavanje vršenja kontrole, u skladu sa članom 241. Krivičnog zakonika („Službeni glasnik RS“, br. 85/05, 88/05 – ispravka, 107/05 – ispravka, 72/09 i 111/09).
Pod onemogućavanjem vršenja neposredne kontrole deviznog poslovanja, u smislu ove uredbe, podrazumeva se da rezident, odnosno nerezident, onemogući deviznom inspektoru uvid u poslovne knjige i drugu dokumentaciju ili onemogući pregled predmeta, prostorija ili drugih objekata.
Član 9
Rezident, odnosno nerezident dužan je da postupi po rešenju iz člana 8. stav 1. ove uredbe, odnosno zaključku iz člana 6. stav 2. ove uredbe, na način i u rokovima utvrđenim tim rešenjem, odnosno zaključkom.
U slučaju nepostupanja rezidenta, odnosno nerezidenta u skladu sa rešenjem, odnosno zaključkom iz stava 1. ovog člana, devizni inspektor podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka Prekršajnom sudu.
Član 10
Devizni inspektor u vršenju kontrole može privremeno od rezidenta odnosno nerezidenta oduzeti efektivni strani novac, čekove, hartije od vrednosti i dinare, ako posumnja da su upotrebljeni ili nastali izvršenjem krivičnog dela ili prekršaja.
Devizni inspektor izdaje potvrdu o privremeno oduzetim sredstvima iz stava 1. ovog člana. Devizni inspektor privremeno oduzeta sredstva deponuje na namenski račun Deviznog inspektorata koji se vodi kod Narodne banke Srbije ili u depo Narodne banke Srbije, odnosno dinare uplaćuje na namenski račun Deviznog inspektorata, koji se vodi kod Ministarstva finansija.
Član 11
Rezidenti i nerezidenti su dužni da vode evidenciju u knjizi kontrolnika o svakom zaključenom spoljnotrgovinskom poslu, kao i realizaciji po tom poslu.
Knjiga kontrolnika smatra se poslovnom knjigom i čuva se deset godina.
Knjiga kontrolnika vodi se u obliku povezane knjige ili u elektronskom obliku uz mogućnost pregleda u štampanoj formi. Knjigu kontrolnika overava lice ovlašćeno za overavanje poslovnih knjiga.
Knjiga kontrolnika vodi se u dve odvojene knjige, posebno za izvoz robe i usluga, odnosno naplatu, a posebno za uvoz robe i usluga, odnosno plaćanje.
Svaki ugovor o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu evidentira se u knjizi kontrolnika hronološki, po rastućem nizu kao broj kontrolnika kroz godinu. Broj u knjizi kontrolnika ne sme imati više od deset numeričkih mesta, pri čemu se broj ugovora evidentira sa šest numeričkih mesta, a godina se evidentira sa poslednja četiri numerička mesta. Svaki ugovor o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu može biti evidentiran samo pod jednim brojem kroz godinu. Dva ili više ugovora ne smeju imati isti broj u knjizi kontrolnika u jednoj godini.
Broj iz knjige kontrolnika je identifikacioni broj zaključenog spoljnotrgovinskog posla, koji se koristi u ispravama o realizaciji tog posla (jedinstvenoj carinskoj ispravi, fakturi, nalogu o izvršenom plaćanju i naplati, ugovoru o kupoprodaji potraživanja i dugovanja i dr.).
Isprave koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla, evidentiraju se u knjizi kontrolnika u roku od tri dana od dana nastale promene, odnosno u roku od tri dana od dana prijema dokumenta koji potvrđuje nastalu promenu.
Član 12
U knjigu kontrolnika izvoza robe i usluga, odnosno naplate upisuju se sledeći podaci:
1) broj i godina ugovora;
2) iz ugovora zaključenog sa nerezidentom: ugovorne strane, vrednost zaključenog posla, vrsta i količina robe koja se izvozi, vrednost i vrsta usluge koja se izvozi, naziv i sedište posrednika i procenat provizije, naziv i sedište proizvođača, odnosno vlasnika robe, paritet isporuke robe, kao i način i rok naplate;
3) iz isprava koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla: broj ili naziv carinske ispostave, broj jedinstvene carinske isprave, datum carinjenja, oznaka valute i vrednost;
4) iz fakture o izvršenoj usluzi: broj i datum fakture, datum izvršenja usluge, oznaka valute i vrednost;
5) iz naloga o izvršenoj naplati: naziv banke preko koje je izvršena naplata, broj naloga, oznaka, iznos i datum valute.
Za svaki nalog o izvršenoj naplati rezident, odnosno nerezident vrši raspodelu po jedinstvenoj carinskoj ispravi za robu, odnosno fakturama za usluge.
U knjigu kontrolnika uvoza robe i usluga, odnosno plaćanja upisuju se sledeći podaci:
1) broj i godina ugovora;
2) iz ugovora zaključenog sa nerezidentom: ugovorne strane, vrednost zaključenog posla, vrsta i količina robe koja se uvozi, vrednost i vrsta usluge koja se uvozi, naziv i sedište posrednika i procenat provizije, naziv i sedište korisnika robe, paritet isporuke, kao i način i rok plaćanja;
3) iz isprava koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla: broj ili naziv carinske ispostave, broj jedinstvene carinske isprave, datum carinjenja, oznaka valute i vrednost;
4) iz fakture o pruženoj usluzi: broj i datum fakture, datum pružene usluge, oznaka valute i vrednost;
5) iz naloga o izvršenom plaćanju: naziv banke preko koje je izvršeno plaćanje, broj naloga, oznaka, iznos i datum valute.
Član 13
O poslovima koji podležu odobravanju kod Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Ministarstva finansija, pored podataka iz člana 12. ove uredbe, u knjigu kontrolnika upisuje se broj i datum rešenja o odobrenju, odnosno broj i datum izveštaja iz člana 3. stav 1. tač. 2) i 5) ove uredbe.
Podaci o pravdanju razlika vrednosti nastalih u poslovanju sa inostranstvom, unose se u knjigu kontrolnika.
Član 14
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaju da važe Uredba o načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata („Službeni glasnik RS“, broj 63/04) i Odluka o vođenju evidencije o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu sa inostranstvom („Službeni list SRJ“, broj 74/00).
Član 15
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
Samostalni članovi Uredbe o izmenama
Uredbe o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata
(„Sl. glasnik RS“, br. 39/2010)
Član 3[s]
Odredba člana 1. stav 1. ove uredbe, u delu koji se odnosi na dostavljanje, u elektronskoj formi, dokumenata iz člana 3. stav 1. tač. 2), 3) i 5) i stav 2. Uredbe o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata („Službeni glasnik RS“, broj 112/06) primenjuje se od 1. novembra 2010. godine.
Član 4[s]
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
Prilog br. 1
IZVEŠTAJ O FAKTURISANIM USLUGAMA
Naziv rezidenta: Matični broj rezidenta: PIB rezidenta: Adresa i telefon: e-mail: Kontakt osoba:IZVEŠTAJ O FAKTURISANIM USLUGAMA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IZVOZ USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVOZ USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Prilog br. 2
IZVEŠTAJ O IZVRŠENOM PREBIJANJU DUGOVANJA I POTRAŽIVANJA PO OSNOVU REALIZOVANOG SPOLJNOTRGOVINSKOG PROMETA ROBE I USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IZVEŠTAJ O IZVRŠENOM PREBIJANJU DUGOVANJA I POTRAŽIVANJA PO OSNOVU REALIZOVANOG SPOLJNOTRGOVINSKOG PROMETA ROBE I USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I – IZVOZ ROBE
II – UVOZ ROBE
III – IZVOZ USLUGA
IV – UVOZ USLUGA
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|
Prilog br. 3
IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM EFEKTU PO PRODAJI ROBE U INOSTRANSTVU KOJI PREDSTAVLJA RAZLIKU IZMEĐU FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU PRODAJE I FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU KUPOVINE
IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM EFEKTU PO PRODAJI ROBE U INOSTRANSTVU KOJI PREDSTAVLJA RAZLIKU IZMEĐU FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU PRODAJE I FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU KUPOVINE ŠIFRA OSNOVA NAPLATE / PLAĆANJA 312*) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|
Prilog br. 4
OBRAČUN O IZVRŠENJU KOMPENZACIONOG POSLA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OBRAČUN O IZVRŠENJU KOMPENZACIONOG POSLA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I – IZVOZ ROBE
II – UVOZ ROBE
III – IZVOZ USLUGA
IV – UVOZ USLUGA
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|