RAČUNOVOĐE – Direktiva o objavljivanju indikatora za prepoznavanje sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma
PROČITAJ I ZA DRUGE DELATNOSTI :
- Revizori : https://www.overa.rs/revizori-direktiva-o-objavljivanju-indikatora-za-prepoznavanje-sumnje-da-se-radi-o-pranju-novca-ili-finansiranju-terorizma.html
- Brokeri, dileri, posrednici u trgovanju hartijama od vrednosti : https://www.overa.rs/direktiva-o-objavljivanju-indikatora-za-prepoznavanje-sumnje-da-se-radi-o-pranju-novca-ili-finansiranju-terorizma.html
- Posrednici u prometu i zakupu nepokretnosti : https://www.overa.rs/posrednici-u-prometu-nekretnina-direktiva-o-objavljivanju-indikatora-za-prepoznavanje-sumnje-da-se-radi-o-pranju-novca-ili-finansiranju-terorizma.html
*********************************************
„Na osnovu člana 65. stav 1. tačka 3) Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma („Sl. glasnik RS“, br. 20/2009, 72/2009 i 91/2010), i člana 44. stav 1. Zakona o državnoj upravi („Sl. glasnik RS“, br. 101/2007) vršilac dužnosti direktora Uprave za sprečavanje pranja novca donosi
DIREKTIVU O OBJAVLJIVANJU INDIKATORA ZA PREPOZNAVANJE SUMNJE DA SE RADI O PRANJU NOVCA ILI FINANSIRANJU TERORIZMA
Na zvaničnoj veb stranici Uprave za sprečavanje pranja novca objavljuje se izmenjena i dopunjena lista indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija za računovođe.
Navedeni obveznici su, u skladu sa članom 23. Pravilnika o metodologiji za izvršavanje poslova u skladu sa Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma („Sl. glasnik RS“, br. 7/2010 i 41/2011), dužni da indikatore koji su sastavni deo ove direktive uvrste u listu indikatora koju izrađuju u skladu sa članom 50. stav 1. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.
Obveznici su dužni da primenjuju ovu listu indikatora počev od 1.10.2015. godine.
- Stranka nema zaposlenih, što nije u skladu sa vrstom i obimom poslovanja.
- Stranka ima račune ili je nedavno uspostavila više poslovnih odnosa kod različitih finansijskih institucija na istom području bez vidljivog razloga.
- Stranka pokazuje veliko zanimanje za prijavljivanje podataka po osnovu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.
- Stranka bez posebnog razloga zahteva brzo obavljanje posla ili transakcije bez obzira na veće troškove koje će ovako postupanje izazvati.
- Stranka pruža sumnjive ili nejasne informacije.
- Stranka želi da uveri računovođu da nije potrebno da popuni ili priloži neki od potrebnih dokumenata.
- Poslovanje stranke se bitno razlikuje od uobičajenog poslovanja u okviru delatnosti.
- Stranka živi preko svojih realnih mogućnosti.
- Stranka često menja računovođe.
- Stranci nije poznato gde se čuva poslovna dokumentacija.
- Stranka fakturiše usluge za koje se ne može sa sigurnošću potvrditi da su i izvršene, odnosno vrši plaćanja za određenu vrstu usluge pravnim licima sa sedištem na of šor destinacijama (poreskim rajevima).
- Stranka nabavlja robu ili usluge koje nikada nisu bile predmet njenog poslovanja, u većim iznosima, bez jasnog ekonomskog opravdanja ili nabavlja robu ili usluge po višim cenama od tržišnih, bez jasnog razloga za takvu nabavku.
- Stranka obavlja značajan obim prometa sa pravnim licima za koje nije poznato čime se bave i u čijem su vlasništvu.
- Stranka vrši neobične ili veoma složene transakcije, naročito one krajem i početkom izveštajnog perioda.
- Neuobičajena profitabilnost stranke u poređenju sa drugim pravnim licima iz iste privredne grane.
- Stranka, u suprotnosti sa poslovnom praksom moli da računovođa za nju, u svoje ime i za račun, obavi transakciju.
- Stranka raskida ugovor o saradnji sa računovođom zbog zahteva za dodatnim objašnjenjem realizacije (ili najave realizacije) određenih transakcija.
- Prevremeno gotovinsko otplaćivanje kredita ili pozajmica.
- Stranka nepotrebno komplikuje poslovni odnos ili transakciju.“
Mišljenje Ministarstva finansija br. OP-000102-0020/2015 od 11.09.2015. godine